Bakan Şimşek: 2026'da Dezenflasyon Devam Edecek

Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, 5. Finansın Geleceği Zirvesi'nde yaptığı açıklamada enflasyonun ocak verilerinin 3 Şubat'ta açıklanmasıyla birlikte Türkiye'nin büyük ihtimalle yüzde 20'li rakamları göreceğini söyledi.

 Şimşek, 2026’da dezenflasyonun kararlılıkla sürdürüleceğini vurguladı.

“Enflasyon Hedeflerinin Üst Bandı Tutturulacak”

Bakan Şimşek, para, maliye ve gelirler politikasının uyumlu şekilde devam etmesi sayesinde dezenflasyon sürecinin güçleneceğini ifade etti. Gıda fiyatlarındaki artışın zirai don, kuraklık ve üretim kayıplarından kaynaklandığını belirten Şimşek, şunları söyledi:

“Ocak enflasyonu açıklandığında Türkiye büyük ihtimalle yüzde 20’li rakamları görecek. Biraz gecikmeyle de olsa hedef enflasyon bandının üst kısmı tutturulmuş olacak. 2026’da dezenflasyon devam edecek.”

Fiyat Ayarlamaları Hedef Enflasyona Göre Yapılacak

Önümüzdeki yıl yönetilen ve yönlendirilen fiyatlarda hedef enflasyonun esas alınacağını belirten Şimşek, yeniden değerleme oranı yüzde 25 ise vatandaş lehine olan kalemlerin yüzde 25 artacağını, ancak kamu tarafından belirlenen ücretlerin yüzde 20'nin altında tutulacağını söyledi.

“Son Evreye Giriyoruz: Yapısal Dönüşüm”

Bakan Şimşek, uygulanan üç aşamalı Makro Ekonomik İstikrar ve Reform Programı'nda ilk safhanın risklerin yönetilmesi, ikinci safhanın dengesizliklerin giderilmesi olduğunu belirtti. Bu ay itibarıyla ikinci evrenin tamamlandığını dile getirerek üçüncü evreye geçildiğini söyledi:

“Programın sonuçlarının vatandaş ve reel sektör tarafından çok daha güçlü hissedileceği döneme giriyoruz.”

Cari Denge ve Enerji Politikaları

Altın hariç cari açık sorununun büyük ölçüde ortadan kalktığını belirten Şimşek, hizmet ihracatı, yerli enerji üretimi ve yapısal dönüşüm sayesinde cari dengenin iyileştiğini vurguladı:

“Altın hariç gerçekten cari açık diye bir sorun kalmadı. Bu yıl yüzde 1,5 civarında kapatacağız.”

Bütçe Hedeflerinde İyileşme

Mali disiplin sayesinde bütçe açığının öngörülen seviyeden daha iyi gerçekleştiğini belirten Şimşek, yılı büyük ihtimalle yüzde 3,1 civarında tamamlayacaklarını açıkladı.

“2025’te bütçe hedeflerini tutturmuş olacağız. Kamu disipline oldukça özel sektör için daha fazla kredi alanı açılıyor.”

Deprem Bölgesi ve Konut Üretimi

Deprem bölgesinde 350 bin konutun teslim edildiğini ifade eden Şimşek, Türkiye genelinde sosyal konut ve kentsel dönüşüm projeleri kapsamında 1,4 milyon konutun inşa sürecinin devam ettiğini söyledi.

Faizler ve Finansmana Erişim

Türkiye'nin risk primindeki düşüş, rezerv birikimi ve kredi notu artışı sayesinde özel sektörün çok daha uygun koşullarda finansmana erişebildiğini belirtti:

“Eskiden 100 dolar borç ödediğinde 70 dolar bulabiliyordu, şimdi aynı özel sektör 165 dolar bulabiliyor ve daha düşük faizle.”

Yatırım ve Büyüme Beklentileri

Bakan Şimşek, 2025’te büyümenin yarısından fazlasının verimlilik artışından geleceğini ve bunun enflasyonist değil, dezenflasyonist bir süreç olduğunu söyledi.

Türkiye'nin küresel temiz enerji yatırımları, savunma sanayisi, yapay zeka ve hizmet ihracatı alanlarında çok güçlü potansiyel taşıdığına dikkat çekti.

“Fırsatların Bol Olduğu Bir Dönemin Eşiğindeyiz”

Türkiye ekonomisinin küresel ortama göre güçlü büyüme performansı gösterdiğini belirten Şimşek, konuşmasını şu sözlerle tamamladı:

“Yakın coğrafyamızda 1 trilyon dolarlık yeniden inşa ihtiyacı var. Kötümser olmak için bir sebep yok. Fırsatların bol olduğu bir dönemin eşiğindeyiz.”